יינות יקב צובה: בשקט, בשקט

פורסם במרץ 2022 ב"מרקקה היומית"

יקב צובה מציע יין תחת שמונה תוויות שונות, במספר דרגות מחיר, כך שהוא יכול להציע משהו לכל אחד ואחת – לכל כיס, אבל במיוחד גם לכל טעם

קיבוץ צובה נמצא בלב-ליבו של אחד מאזורי היין המרכזיים של ישראל: הרי יהודה. יש הרבה יקבים שמתגדרים בכינוי המקור הזה, אבל היינות שלהם מגיעים מכרמים הרבה יותר נמוכים והרבה פחות "הרי", מאלה של צובה, שנטועים בגובה של 700 – 800 מטרים בקרוב.

עם 450 דונם כרמים לערך, יקב צובה מספק לא רק את הצריכה שלו, אלא גם חלק מזו של קסטל ושל לוינסון. למעשה, מרבית הענבים שלו הולכים ליקבים האלה, כיון שהוא מייצר רק כ- 60,000 בקבוקים בשנה. שמונה התוויות כוללות מספר בלנדים ומספר יינות זניים, במחירים שבין 69 ש"ח לבקבוק ו- 220 ש"ח לבקבוק.

פול דאב הוא יינן היקב מאז שנת 2007, ובנוסף הוא גם מנהל אותו בשנים האחרונות. הוא החל את הקריירה שלו ביקב לא הרבה זמן אחרי שעלה ארצה (בשנת 1996) בתור כורם, עם נטיעות כרמי היין הראשונות של הקיבוץ (חלק מהכרמים הם כרמים של ענבי מאכל אורגניים).

ביקור ביקב צובה

צילום באדיבות יקב צובה

היקב מציע לא רק יין, אלא גם חוויית ביקור נעימה: הוא פתוח למבקרים בימים ג', ד', ה' ושישי. חנות היקב והמרפסת שלו שינו אוריינטציה וגם כיוון, ומה שפנה בעבר ברובו לסככות של קיפצובה, פונה היום הרבה יותר אל הנוף של הרי ירושלים. בימי חמישי בערב יש לפעמים הופעות ביקב, כך שאם אתם מחפשים מקום לביקור שאינו רחוק מאזור המרכז – הוא בהחלט מומלץ. במאמר מוסגר אומר שפול מתכנן שדרוג של מרכז המבקרים, כך שהוא יוכל לקבל מבקרים גם בחורף.

יינות יקב צובה – טעימה
צילום: אדם שרז

היקב מציע לא רק יין, אלא גם חוויית ביקור נעימה: הוא פתוח למבקרים בימים ג', ד', ה' ושישי. חנות היקב והמרפסת שלו שינו אוריינטציה וגם כיוון, ומה שפנה בעבר ברובו לסככות של קיפצובה, פונה היום הרבה יותר אל הנוף של הרי ירושלים. בימי חמישי בערב יש לפעמים הופעות ביקב, כך שאם אתם מחפשים מקום לביקור שאינו רחוק מאזור המרכז – הוא בהחלט מומלץ. במאמר מוסגר אומר שפול מתכנן שדרוג של מרכז המבקרים, כך שהוא יוכל לקבל מבקרים גם בחורף.

יינות יקב צובה – טעימה

כללית, הסגנון הוא של יינות מאופקים למדי, שרובם מוכנים לשתיה אך ניתנים גם ליישון במשך כמה שנים. דאב עושה שימוש מאוד מושכל בעץ, ועובד כך עם משקעי שמרים, שהיין מקבל גוף טוב ונוכחות גם בלי שימוש בחביות חדשות בהכרח או באלכוהול גבוה. היקב נוטע עכשיו כרם נוסף שיעזור לו להגדיל במשהו את כמות היין.

צובה סמיון – סוביניון בלאן 2019

בערך 50:50 סמיון:סוביניון. שמונה חודשים על השמרים וכמעט ללא תסיסה מלולקטית, כאשר החביות מגיעות משימוש שני, אחרי ששימשו קודם ליישון של שרדונה. האף נעים מאוד, פרחוני ופירותי, עם נגיעות טרופיות. הפה בעל חומציות טובה , עגול ומעט אגוזי-חמאתי. כיף של יין, מאוזן מאוד. (89) 69 ש"ח.

צובה שרדונה 2019

גם כאן נעשית התבגרות של כשמונה חודשים על משקעים. חלק – 25% – מהיין יושב במכלי נירוסטה והשאר בחביות. האופי מזכיר מאוד את זה של הסמיון: סוביניון, אבל מפתח הרבה יותר טרופיות. הפה מאוד מאוזן, עגול ובעל חומציות טובה. הסיומת נעימה ומתובלת, והיין נפתח יפה בכוס. (91) 99 ש"ח.

צובה רוזה 2020

רק במרכז המבקרים – ורק לממהרים, כיון שהכמות קטנה וכבר כמעט שאין יין. עשוי מקברנה פרנק שמגדלים במיוחד עבור היין הזה: שישה דונם שנטועים בצפיפות, ליבול של 1-1.3 טון לדונם. הבציר מוקדם יחסית ועדיין מורגש פרי טוב, אפילו אופייני במשהו לזן: עשבוני קליק עם נגיעות של תות. זהו רוזה עם אופי קליל, "חיוור" למדי, אבל עדיין כזה שמחזיק פאלט. (89)

Red Wines

צובה מרלו 2017

14 חודשים בעץ משומש, free run בלבד. הרבה פרי אדום טרי, כאשר היין מרגיש בהחלט צעיר. מרלו אלגנטי, עם פה טוב וחומציות רעננה וטובה. יש לו בהחלט טאנינים טובים שיחזיקו את היין רענן וטוב לשנתיים – שלוש קדימה, לפחות. (90) 69 ש"ח.

צובה קברנה סוביניון 2019

(שימו לב לשנות הבציר השונות) היין עובר אותו טיפול בעץ. האף אדום-ירוק, אופייני לזן. הפה – באופן מפתיע – רך, כאשר הטאנין מתפתח לראת הסיומת. הכול ביין הזה מאוד מדוד, מאוזן ועגול, מה שעושה אותו יין ידידותי מאוד לכל: שתי מאוד ועדיין מעניין וידידותי לאוכל. (90) 69 ש"ח.

צובה סירה 2016

מאוד smoky ואפילו beefy; אופייני מאוד לזן. הפה עגול, לא עמוס, אבל עם הרבה פרי עוצמתי ומתובל. הפרי עבר תסיסה קרה יחסית. הסיומת בינונית-ארוכה. יופי של סירה, במיוחד אם אתם אוהבים את הסגנון האירופי הקריר יותר, ופחות את הסגנון ה"שיראזי". (92)

צובה מצודה 2018

סוג של 'בלנד בורדו עם סירה': 80% קברנה סוביניון, 15% מרלו וחמישה אחוזים של סירה, כאשר היין עובר 18 חודשים בעץ.

זהו בלנד מקסים, עם אף מתובל, שיש בו הרבה פרי שחור ונגיעות של ירוק. הפה ממשיך באופי המתובל, עם חומציות גבוהה, טובה מאוד. כאשר הוא נפתח, יש בו ניואנסים של בשרניות טובה שתתפתח בוודאי בשנתיים-שלוש הקרובות. (93) 130 ש"ח (תמורה טובה)

צובה טראסה 2018

בלנד של 80% קברנה סוביניון והשאר סירה. 100% עץ חדש (חביות של טרנסו). הסירה מאוד בולטת עכשיו, והאף בכלל מרמז על יין נגיש ומפתה לשתיה כבר במועד הזה. הפה מתקתק משהו, טאני ומתובל, עם חומציות טובה. זה יין מאוד 'נדיב', אבל לא יין מרשים של תחרויות, אומר כך. (93) 220 ש"ח.

בנוסף על כל היינות האלה, יש גם שני יינות קינוח: לבן ואדום.

שתפו ברשתות החברתיות

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים:

חגיגת טרסה על הטרסה

יקב צובה חוגג מיתוג חדש ליין הדגל שלו Terasa מאת: בר אולפן עידןפורסם ב 10.09.2023 חגיגה ביקבלפני זמן לא רב סיפרתי כאן על ביקור קודם שלי

Tzuba Winery

Tonight I visited Tzuba Winery high up in the Judean Hills, at an elevation of over 700 m., for the launch of their prestige Terasa 2019, a Cab Syrah blend.

en_USEnglish
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
      Calculate Shipping