המלצה ליין

מאת: יצחק רביחא
פורסם ב- 7.4.22 בעיתון זמן מבשרת

המצווה לשתות ארבע כוסות יין בליל הסדר היא מהסמלים הבולטים של חג הפסח. לפניכם כמה טיפים מהיינן פול דאב שמוכר לנו מהיקב המפורסם בקיבוץ צובה.

לא בכל יום אתם פוגשים ישראלי, ציוני, אידיאליסט וקיבוצניק שעלה מדרום אפריקה ומייצר עשרות אלפי בקבוקי יין מעולים ואיכותיים מידי שנה. פול דאב (53) הוא האיש הזה, יינן במקצועו, איש מקסים, חביב, אוהב אדם וטבע. איש כלבבי. השבוע היה לי העונג לפגוש אותו בקודש הקודשים שלו – היקב שהוא מנהל בקיבוץ צובה.

לא מזמן, זכו יקב 'צובה' והיינן פול דאב בשתי מדליות זהב בתחרות הבינלאומית המוערכת TERRAVINO. זו תחרות שבה נשפטים מידי שנה מאות יינות והיא מהחשובות בעולם, מקום שהוא חלון ראווה ליינות מישראל ומהעולם וזכייה בתחרות זו משמעותה קידום ליקב וליין. יינות Terasa המעולים של יקב 'צובה' לשנת 2013 ו-2014 זכו בתואר הנכסף ונבחרו פה אחד על יד מיטב השופטים המובילים בעולם בתחרות הנודעת. אני אישית ממליץ על יין זה בכל פה, מסוג היינות שהופכים כל ערב לבלתי נשכח.

יקב 'צובה', ממש כאן בהרי יהודה, הוא יקב ישראלי מוביל, ובאחריותו של היינן פול דאב הוא מייצר 60,000 בקבוקים מידי שנה. יינות 'צובה' הכשרים נמכרים בחנויות היין המובחרות בארץ ובמדינות רבות, בהן צרפת, ארצות הברית ועוד, אך חוויה אינטימית היא לנסוע לקיבוץ צובה, לבקר במרכז המבקרים של היקב, לראות בעין את הכרמים מסביב, ליהנות מתצפית נוף עוצמתית וחווייתית, לקנות במחירים מוזלים בחנות המקום את יינות יקב 'צובה', לטעום מספר יינות וגם להזמין פלטת גבינות עשירה ומטבלים בצירוף כוס יין. כאן תשמעו הסבר על הכרמים, על היינות וגם על תהליך ייצור היין. אם יתמזל מזלכם, תוכלו לפגוש בחנות היקב את פול היינן, שיסביר לכם בפירוט על תהליך הייצור של היינות המופלאים שלו. בכל מקרה, ניתן לשבת במרפסת המקורה וליהנות מהנוף הקסום של הכרמים שמסביב.

פול מספר לי כי יינות טרסה – TERASA 2013 ו- 2014 של יקב 'צובה' שזכו לעיטור המכובד – הם יין ממסך של קברנה סוביניון וסירה שיוצר מחלקות מובחרות בהקפדה ובמהדורה מוגבלת. היין יושן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. זה יין עוצמתי בטעמים ובעל סיומת ארוכה ואלגנטית אשר צפוי להשתבח עם השנים. בקבוק יין טרסה ישביח מאוד את ליל הסדר ובכלל כל ארוחה. מבחינת פול "זה כבוד עצום עבורנו להיבחר שוב עם מנעד היינות שאותם אנו משווקים לשוק המקומי והבינלאומי. זו הבעת אמון בתעשיית היין הישראלית וביקב 'צובה'".

פול מספר כי יקב 'צובה' הוא יקב ישראלי מוערך, כשר ומוביל. היינות המשובחים של היקב, המיושנים בחביות עץ אלון צרפתי בין שמונה ל-18 חודשים, שואבים את איכותם מניסיונם של הכורמים ומאהבתם של העושים במלאכת היין. הכורמים מקפידים על צפיפות גבוהה ועל יבול נמוך ולכן ריכוז הפרי הוא גבוה ואיכות היינות היא גבוהה.

ביקשתי מפול שיספר על עצמו וכיצד הגיע להיות יינן. "הזיכרון החזק ביותר שלי מילדותי, מאבי ז"ל וממשפחתי בהיותי ילד בדרום אפריקה, קשור לעשיית יין. בכל שנה היינו מכינים יין עם כל המשפחה בניצוחו של אבי. זוכר את הציפייה לקראת הקיץ, שאז מתחיל הבציר; ואת ההתרגשות של תחילת תהליך עשיית היין. היינו שותפים לעשייה – מהבציר ועד לביקבוק – והוסבר לנו כל תהליך יצירת היין. היינו מסיימים את היום עם רגליים וידיים סגולות. מאז, תמיד התעניינתי בייצור יין. בתור נער בקייפטאון, טיילתי לעיתים קרובות טיילתי ב'דרך היין', עברתי מיקב ליקב, טעמתי סוגים שונים של יינות והקשבתי להסברים השונים של הייננים, כל אחד ודרך העשייה שלו. ב-1996 עליתי לישראל, הגעתי לקיבוץ צובה והתחלתי לעבוד במטעי הקיבוץ. בעקבות חתימת חוזה לקניית ענבים מצובה על ידי אחד היקבים המובילים בארץ, הוצע לי להקים ולנהל את הכרם ששטחו השתרע אז על פני 100 דונם וכיום משתרע על 450 דונם. מאז 2007, בעיקר במהלך השנים שבהן הקמתי וניהלתי את הכרם ואת היקב, למדתי על סוגי הזנים השונים (קברנה, מרלו, שרדונה), על השפעת האקלים עליהם, על מאפייני הקרקעות בכרם ועל הטיפול השונה בכל חלקה וזן על מנת לקבל את המקסימום מהתוצר. עם השנים למדתי שאיכות היין נקבעת ברובה על פי איכות הענבים. כאשר הוצע לי להיות היינן של יקב 'צובה', הרגשתי שהתגשם חלומי. תמיד ידעתי שבאיזשהו שלב אהיה יינן. לדעתי, העיקר בייצור יין טוב הוא מעורבות היינן בכל השלבים – מרגע נטיעת הכרמים ועד הביקבוק. עוד חשוב, להיות מעודכן בטכנולוגיות החדשות ודרישה גבוהה לאיכות ללא פשרות בכל תהליך הייצור וכמובן יותר מהכול – תשוקה ואהבה פנימית להכנת היין".

יקב 'צובה' הוקם בשנת 2005 כיקב estate שמבוסס על ענבים מכרמי קיבוץ צובה, אשר ניטעו עוד בשנת 1996. הכרמים משתרעים על אדמת טרה-רוסה, בין סלעים, גתות וטרסות עתיקות יומין. הגובה הרב בו ממוקם היקב (730 מטרים מעל פני הים), הלחות הנמוכה, הפרשי הטמפרטורות בין הלילה ליום ושורות הכרם שנטועות מצפון לדרום בצפיפות של 666 גפנים לדונם, יוצרים תנאים טופוגרפיים ייחודיים ואידיאליים לגידול ענבים. בנוסף, שומר הבציר הלילי על איכות הענבים, שמגיעים צוננים אל היקב.

פול מספר, כי ביקב 'צובה' מספר יינות דגל מובחרים שמומלצים לחג ובהם יין 'מצודה' ממסך של קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומלבק, אשר יושן 24 חודשים בחבית. בנוסף, יש יינות מזני שיראז, קברנה סוביניון, מרלו, שרדונה. עוד מומלץ על יין קינוח לבן המורכב מענבי שרדונה ועוד. כדאי לנסות גם את יינות הסירה, סלע, השרדונה והפורט. יין פינו נואר שמיוצר ביקב אינו נוכח ברשימת היינות היות והוא נמכר בשלמותו לחו"ל. היקב מייצר גם מותגים פרטיים (Privet label) לכל דורש (מינימום 1,000 בקבוקים).

חוויה מומלצת נוספת היא להגיע למרכז המבקרים ביקב 'צובה', ליהנות מישיבה בחיק הטבע מול נוף קסום ולצידה ארוחה הכוללת פלטת גבינות וטעימה מודרכת של ארבעה יינות. חוויה ייחודית במיוחד לזוגות שמוביל ליאור, מנהל מרכז המבקרים.

מרכז המבקרים ובו החנות פתוח בימי שני-חמישי – 16:0010:00 ובימי שישי – 14:0010:00.

למידע נוסף: 02-5347678, 02-5347000.

שתפו ברשתות החברתיות

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים:

חגיגת טרסה על הטרסה

יקב צובה חוגג מיתוג חדש ליין הדגל שלו Terasa מאת: בר אולפן עידןפורסם ב 10.09.2023 חגיגה ביקבלפני זמן לא רב סיפרתי כאן על ביקור קודם שלי

Tzuba Winery

Tonight I visited Tzuba Winery high up in the Judean Hills, at an elevation of over 700 m., for the launch of their prestige Terasa 2019, a Cab Syrah blend.

en_USEnglish
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
      Calculate Shipping